Blow-up, al lui Michelangelo Antonioni

Prin anii 1960, fotograful la modă Thomas face poze cu un cuplu de îndrăgostiţi într-un parc pustiu al unui orasel englez. Developând şi mărind filmul, se convinge treptat că a şi fotografiat din întâmplare o ucidere. Se duce în parc noaptea şi găseşte corpul dar, a doua zi, toate negativele lui au fost furate iar corpul a dispărut. Filmul este o meditare asupra naturii realităţii

un film al anilor ’60 pe tema imposibilitatii omului de a percepe adevarata realitate a lumii, captiv intr-un univers de plastic, in care ia o anumita poza sociala – plasticul decorurilor, al hainelor, al sunetului muzicii prelucrat de aparate. O lume care se complace sa nu vada realitatea traind cu excitatori: sex, fashion, sonoritate haotica, senzatia imediata. O lume surprinsa facand gesturi caraghioase, lipsite de sens, cum sunt acelea ale fetelor care pozeaza, ale jucatorilor de tenis cu o minge imaginara. O lume care mimeaza ca traieste.

scene care mi-au atras mie atentia

– fetele care vin acasa la el sa li se faca fotografii – zbatandu-se pe fundalul unei hartii  movarie, de felul celor cu care pe vremuri se inveleau caietele, dar mai pala;

– copacii din parc ce scoteau un sunet natural si linistit, mereu clatinati de vant, imagine ce transmite nelinistea si freamatul vietii de afara;

– scena cu el la concertul de rock, la care toti stau ca in transa, nici nu se misca, iar cand chitaristul sparge chitara si arunca o bucata de ea in public, toti se isterizeaza si vor bucata, dar cel care o obtine este el, iar dupa ce fuge cu ea o arunca undeva pe strada, de unde o culege un trecator, care vazand ca e doar o bucata de chitara o arunca;

– alta imagine e aceea cu grupul care fuma iarba, ametiti si incapabili sa inteleaga ce lespune el despre crima, iar din cand in cand in fundal apare statuia unui filozof grec, o statuie incremenita, pusa intr-un hol, pe langa care trec toti fara sa o vada, ca o imagine a luciditatii incremenite;

– alta scena care imi place mult, poate cel mai mult, este aceea in care el cumpara o elice imensa; e un obiect ata de pur, de real, care duce in spate propria viata, ce te umple intr-o fractiune, cred ca de-aceea i-a placut si a vrut neaparat sa o cumpere, dar ceea ce ar mai putea fi inteles din asta e ca omul a ajuns sa cumpere franturi de realitate pe care nu o mai poate percepe cu propriile simturi, pe care nu o mai recunoaste decat pe fundalul unor lucruri moarte (era un anticariat)

-alta scena, in care el vorbeste cu fata din parc la el acasa si el ii spune mai intai ca e casatorit, apoi ca nu e, ii spune ca are copii, apoi ca nu are – limbajul care ascunde adevarul, dar el are o mai mare pornire de a spune adevarul; daca ai sta sa analizezi de cate ori ai spus adevarul sau un mesaj conventionalizat sau daca ai sta sa vezi ce voiai sa spui defapt, dupa ce ai spus deja ceva – o sa constati ca nici tu insuti nu te mai cunosti; o alta sugestie ar putea fi aceea ca traieste de prea mult timp o relatie care a inceput sa se invecheasca precum o casatorie – ceva la fel de rigid, conventional, desi traiesc separati

– alta sena, cea in care descopera in foto facute in parc un om cu un pistol intr-un tufis dupa care e atat de impresionat incat il suna pe un prieten sa ii spuna ca el crede ca tocmai a salvat viata unui om; reactia aceluia nu este ca a lui, e mai putin interesat de asta.

Scenariul ii apartine lui Antonioni si lui Tonino Guerra, avand la baza un text al lui Julio Cortazar – short story „Las babas del diablo”

Actorii sunt David  Hemmings si Vanessa Redgrave

blow.gif

 Un trailer

si scena de photoshooting, in care se vede cat de lipsiti de viata, imagini goale pot fi oamenii

scene memorabile conform unui site http://www.filmsite.org/blow.html

Memorable scenes:

– the photographer’s erotic, photo-shoot crawl – to the point of orgasmic release and satisfaction – over the supine body of model Verushka, while he snaps fashion photos.

– the woman from the park’s visit to his studio, to again desperately and persistently beg for the undeveloped roll of film by becoming topless. He becomes both intrigued and suspicious. To get her to leave, he gives her a different roll of undeveloped film.

– the suspenseful, obsessive sequence of the photographer processing and blowing up several pictures from his park visit, and magnifying them larger and larger to poster size. As tension heightens, he pins the pictures on the wall of his living room – in sequence – giving them life as if they were individual frames in a motion picture. Ultimately, they reveal a riveting possibility – a man and a gun in the shadows of some bushes behind a fence. He speculates that he foiled a potential murder – but further blow-ups reveal what could be a dead body.

– a very sexual, menage a trois romp with two wanna-be teenage models (blonde Jane Birkin and brunette Gillian Hills), who wrestle with him on a large roll of purplish-blue backdrop paper, with quick glimpses of female pubic hair after they have been stripped of their clothes.

– his voyeuristic viewing of his unhappily-married friend Patricia (Sarah Miles) making love to her husband – his presence arouses the passion of the woman.

– Thomas’ return to the park to find the corpse next to some bushes, but before the following morning, the corpse has disappeared and his photographs are stolen. The evidence gets at once more difficult to ignore and more impossible to define. Without photographic evidence produced by his camera-tool – his sole means of communicating with the world, he is left with nothing.

un articol destul de bun

http://en.wikipedia.org/wiki/Blowup

Ce mi se pare ciudat este ca aproape nu vad ceea ce regizorul vrea sa ne prezinte ca anormal, pt ca m-am obisnuit asa de mult sa vad lumea asta de carton – zona modellingului, zona spectacolelor de muzica electronica. A trebuit sa citesc niste pareri despre film pentru a vedea asta. 

un fenomenal fragment din filmul Eclipsa, definitoriu pentru stilul adoptat si in Blow-up

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: