Mircea Ivanescu 1

Nu am citit prea mult din Mircea Ivanescu si descoperirea lui a fost interesanta. Imi pusesem intr-un fisier mai multe poezii luate de pe net la gramada, care imi sunau cat de cat bine. Le-am recitit fara sa fiu foarte atenta la autori. La un moment dat imi placea ce citeam si am vazut ca e Leonid Dimov, am continuat sa citesc si imi spuneam ca imi place tare mult, e chiar tonul potrivit, e ceea ce se potriveste cu ceea ce imi doream sa gasesc, dincolo de frazele grele de imagini, figuri grele, ca o matase de plumba simtiri stramte etc, ceva simplu si profund; mi-am zis ca e dat naibii Dimov, cand am terminat de citit selectia vad cu stupoare ca trecusem lin spre un alt autor – evident – Mircea Ivanescu. 

MIRCEA IVANESCU

conversaţie mondenă

m-am aplecat mult către ea peste cristalele impure
ale paharelor arzând liniştit, să-i spun – „rochia ta”
(dar nu-i priveam faţa, nu o vedeam) – „abia
acum văd, ai o rochie violetă”. (acele dure
 
ale alcoolului îmi zgâriau faţa, ca atunci
când mergi prin zăpadă, în soare.) „ai o rochie
violetă”, îi spuneam surprins. (şi e
ca o flacără aderentă care te consumă. pe brânci
 
mă târăsc către ea – aş fi putut să-i spun,
dar minţeam – văzusem demult cum gulerul întunecat
al rochiei îi urca spre gât cu jocul ei de curcubeu degradat.)
şi mereu îmi spuneam: - dacă-i privesc faţa acum,
 
am să înţeleg – am s-o văd pentru întâia dată
cu adevărat. şi mi-am ridicat ochii spre faţa ei nemişcată.
 
Din volumul „Versuri”, 1968

          întuneric

într-o noapte a plouat, foarte tare, cu fulgere,
şi când am ieşit din casa unde aşteptasem zadarnic, s-a stins
lumina electrică în tot satul. am mers pe şosea – 
după un timp nici nu ne-am mai grăbit.
după câţiva paşi, ea şi-a scos sandalele – şi a mers
în picioarele goale pe asfaltul cald al şoselei.
ploua foarte tare – ne ţineam de mână – într-un timp am fugit.
ea râdea – se bucura mult – eu eram serios – 
dar fugeam ţinând-o de braţ. şi doar mai târziu,
când a fulgerat şi s-a făcut o scurtă zi albă, am văzut 
că trecusem cu mult de curtea noastră.

           ha-ha

ce mult a trecut de când puteam spune, cu adevăr, 
că sunt bine dispus din cauză că ninge fastuos
afară, în curte, că ştiu cum ninge pe străzile largi (şi osos
să-mi sune în vremea asta în urechile minţii, în răspăr,
 
foşnetul de gândiri şi sentimentalisme, aşezate
frumos, să facă un înţeles, poate meşteşugit).
mult a trecut. acuma nu mai este nici o minunată
amintire despre după-amiezile cu ninsoarea-nmiit
 
acoperindu-mă, să mă împingă tot mai departe,
la care să mă întorc. vremea pe mine acum
nu mă mai poate schimba. e ca o moarte,
 
de fapt. pot să privesc pe fereastră – şi nu-mi 
mai vine să-mi amintesc de nimic. e o vreme
fără urmare – în care nici nu mai am de ce mă teme.
 
Din volumul „Alte versuri” (1972)

 

 parabolă

şi totuşi îmi amintesc – într-o dimineaţă ca asta de acum
am fost într-un oraş până atunci necunoscut – m-am dus
pe o stradă, undeva la o periferie, într-un loc sufletesc adus
din spate, ca o pisică speriată – şi acolo, în fum
 
de iarnă cu ceţuri nedesluşite, am stat în picioare
la o masă înaltă, şi mi-am făcut socotelile sufleteşti. (ea
pe vremea aceea nu exista).
afară era moină, urâtă şi o mare,
 
din totdeauna ştiută, zădărnicie. îmi spuneam, 
n-am să mai trec niciodată de locul acesta de aici,
cu mese înalte, cu oameni străini, care nici
 
nu mă iau în seamă – şi, într-adevăr, aveam
să văd mai târziu că avea să fie aşa.
ea însăşi, chiar dacă acuma fiind, e ca şi cum nici n-ar exista.
 
Din „versuri vechi, nouă”

2 răspunsuri

  1. Interesant. Trebuie sa recunosc, este prima data cand citesc Mircea Ivanescu, dar este surprinzator de placut. Multumesc pentru portia de poezie.

  2. Cu aceeasi placere m-am infruptat si eu. Multumesc pentru vizita 🙂

Lasă un răspuns

