Manastirea Moldovita (2) – Pictura

Pictura exterioara

Biserica a fost pictată în 1537, atât în interior, cât şi în exterior. Diferenţele de stil semnificative între scene variate indică faptul că trebuie să fi muncit mai mulţi pictori la Moldoviţa.

Pictura exterioară a Bisericii „Buna Vestire” s-a păstrat cel mai bine, dintre toate bisericile bucovinene. Mai ales în faţadele sudică şi estică există picturi care nu au fost şterse de trecerea timpului

 – Spre deosebire de pictura din secolul al XV-lea, care vorbeste mai mult prin sobrietate si simbolism, cea de la Moldovita, desi continua traditia bizantina, are un caracter mult mai realist, narativ. Realismul cu care sunt tratate personajele si felul in care sunt asezate in cadrul respectiv, insufla viata scenelor

 -tonalitatea cromatica dominanta rosu-brun, fata de albastrul Voronetului si verdele Arborei sau de rosul-ocru al Humorului; altii considera ca dominanta gamei cromatice este, in cazul Moldovitei, galbenul auriu cu suave reflexe solare de un fast subtil si o distinsa eleganta

– a fost pictata de  mari artisti din scoala de zugravi moldoveni formata in aceasta perioada

– stilul pictorului Moldovitei poate fi mai degraba comparat cu modul de intelegere plastica al unui grafician, al unui miniaturist, in timp ce la Probota se surprinde expresia unui mantuitor al luminii si umbrei, la Arbore un colorist, iar la Humor un pictor complex – desenator, colorist si luminist in egala masura.

– sub streşini, sunt 105 nişe, fiecare cu un înger pictat

 

Pe pilonul vestic, în partea stângă a intrării şi pe înalta deschizătură a faţadei sudice, sunt trei Sfinţi militari pe cai care stau în picioarele dinapoi şi cu o sabie sau o suliţă în mâini

pe faţada sudică, se află cântecul religios Acatistul, una dintre cele mai frumoase teme iconografice, care se poate vedea la bisericile din Bucovina. Primele sunt cele 12 strofe istorice care relatează naşterea lui Hristos: Buna Vestire, Zămislirea, Fecioara Maria o cunoaşte pe Sfânta Elizabeta, Îndoiala lui Iosif, Naşterea lui Iisus, Calea celor trei magi la Bethleem, Adorarea Magilor, Întoarcerea Magilor, Fuga în Egipt şi Aducerea lui Iisus la templu

– apar si Arborele lui Ieseu(tema care ilustreaza genealogia lui Iisus si nu lipseste de la nici o biserica cu picturi exterioare din Moldova),  Asediul Constantinopolului, Filosofii antici, teme întâlnite si la alte mănăstiri din Bucovina, „Rugul lui Moise”

asediul Constantinopolului

 – „Rugaciunea tutror sfintilor” – Cinul

Pictura exterioara are cateva particularitati
– „Facerea” pe peretele de vest – stalpi si timpane – al pridvorului;
extinderea unor motive ale Judecatii de apoi pe glafurile interioare ale arcadelor pridvorului,
lipsa Vietii Sf. Nicolae pe peretele de sud
Fecioara rugatoare personificare a bisericii, si in acelasi timp, imaginea unei doamne inconjurate de curtea ei, este incadrata de registre de ingeri – nu de serafimi – marcand preferinta pentru concretul personajelor, si mai putin pentru valoarea simbolica a imaginilor

 

 

 

 

– peretele dinspre nord este deteriorat de vreme si de clima

 

 Pictura interioara

pictura interioara a Moldovitei a fost repictata in veacul al XVII-lea, culoare peste culoare

–  In calota este Iisus Pantocratorul, inconjurat de prooroci si apostoli pe tambur, iar principalele scene din viata lui sunt zugravite in pandantivi.

-Maica Domnului cu Iisus in brate troneaza in conca absidei principale, incadrata de doi ingeri si de Ioachim si Ana. Acestea sunt subiectele obisnuite in pictura bisericilor mai vechi cat si in acelea construite de Rares.

Scena reprezentand pe Iisus pe cruce, incadrat de cei doi talhari si de soldati purtand bonete de moda italiana, in doua culori, desfasurata in conca absidei de nord a naosului, este impresionanta in primul rand prin amploarea compozitiei

 – Portretele ctitorilor, Petru Rares impreuna cu doamna Elena si doi copii, de pe peretele de vest al naosului, vadesc  prin expresia ochilor si tinuta lor calma si sobra, incercarea de a reda viata launtrica a personajelor, desi ele pastreaza caracterul unor portrete oficiale

 

 

 

– In naos sint prezentate cele mai de seama episoade din Patimile Domnului in forma de friza (de povestire) ceea ce se numeste in popor „Drumul crucii”.

– alte scene interioare

 

 

 

 

– Chipul Maicii Domnului, zugravit in exterior in timpanurile de deasupra intrarii, tinand cu duiosie in brate pe Iisus copil, cu obrazul lipit de al ei, este plin de expresivitate si se apropie mult de insusirile unui portret. Aceasta icoana este considerata drept una dintre cele mai frumoase din pictura  Moldovitei.

info de pe aceleasi situri 

 crestinortodox,  roumaniantrip, roumanianmonasteries, infotravelroumania etc.

Anunțuri

3 răspunsuri

  1. aceste informatii despre aceasta manastire este foarte interesant

  2. As avea nevoie de o imagine de la Moldovita cu Fuga in Egipt, as fi foarte recunoscatoare daca mi-ati trimite-o! Multumesc anticipat!

    • Din pacate, sotul meu a formatat si partitia D, crezand ca e goala, unde tineam toate fotografiile. Singura solutie e sa mai cautati pe site-urile care au si foto cu manastirea. Regret ca nu va pot ajuta.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: