Trasee prin tara (4) – Manastirea Agapia

Dupa ce am plecat de la Voronet, ne-am indreptat spre Agapia, pana acolo trecand prin Targu-Neamt, prin satul Humulesti, pe podul peste Ozana si admirand de departe ruinele Cetatii Neamtului.

Drumul de la Gura Humorului spre Agapia a fost un chin caci soseaua era foarte proasta

Am ajuns la manastire trecand prin satul Agapia unde nu poti sa nu remarci multimea indicatoarelor cu „Cazare” si casele destul de moderne pe alocuri, afacerea cu cazarea celor ce viziteaza  manastirile fiind prospera peste tot.

Vremea era ploioasa

Am ajuns in sfarsit la manastire, unde surpriza era ca nu plateai intrare

– este tot manastire fortificata

 – are hramul Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil 

– nu este pictata in exterior

– e alba, imaculata, doar deasupra intrarii te intampina o icoana aurie foarte frumoasa

 si la intrarea in curte

 si la intrarea in biserica

 

 

– denumirea ei vine de la grecescul „agape” – dragoste crestina

– ea si-a preluat numele de la sihastrul Agapie care ar fi ridicat in aceasta zona o bisericuta din lemn – in sec 16

-numele lui a fost preluat si de muntii din jur si de parau, si de sat

– distrusa de o avalansa de zapada a fost refacuta pe o alta temelie

– manastirea  a fost ridicata cu cheltuiala fratelui lui Vasile Lupu, Hatmanul Gavriil si sotia sa Liliana

– ai au apelat la un arhitect ce studiase la Constantinopol – Enache Ctisi, arhitect de curte al lui Vasile Lupu

-constructia a inceput in 1642 si s-a incheiat in 1644

– a dvenit foarte bogata cu paduri, iazuri, robi si deseori pradata de tatari si polonezi

– a fost devastata de tatari in 1675, icat a stat pustiita 2 ani

– a gazduit si 100 de monahi

– a fost pradata de crestinul Sobieski in 1693

– in 1821 eteristii lui Ipsilanti au fost vanati de turci in zidurile manastirii, care au devastat-o

– in 1903 a suferit un cumplit incendiu

– a avut in posesie 19 mosii cu tot cu sate, 9 podgorii, helestee

– mitropolitul Veniamin Costache o transforma in asezare de maici – in 1803

– cel mai impresionant lucru la Agapia a fost pentru mine pictura interioara si am spus ca apartine unui adevarat artist – ceea ce nu stiam era ca a fost pictata intr-adevar de un artist – Nicolae Grigorescu ceea ce m-a uimit peste masura, dar mi-am amintit de acest amanunt aflat candva foarte de mult.

– a pictat-o intre 1858-1861

 – ca sa o picteze a realizat o icoana a Maicii Domului datorita careia i s-a dat dreptul sa picteze

– pe zidurile de nord si de sud ale naosului a pictat doua portrete de mari proportii ale sfintilor Teodor si Eustatiu, sfinti militari, unul roman, celalalt dac

– Grigorescu a executat 29 de lucrari originale intre care se disting – Maica Domnului, inspirata de Madona Sixtina, a lui Rafael; potretul Mitropolitului Sofronie Miclescu si compozitia Iisus pe Golgota.

– Grigorescu se va abate de la canonul bizantin, care in sec 16 era urmat cu strictete de pictorii de la Voronet, Humor, Moldovita,

– el lucreaza in stil neoclasic aducand elemente novatoare izvorate din propria conceptie despre arta si inspirat de marile opere are Renasterii ale lui Rafael, Michelangelo, da Vinci, Tizian

– sfintii lui Grigorescu sunt vii si au o expresie de bunatate si indurare – realismul sau plus usoara idealizare

– alte compozitii –

„Îngerul părăsindu-l pe Tobie”, inspirată din Rembrandt şi pictată în partea superioară a zidului dintre pridvor şi pronaos, „Punerea în Mormânt a Mântuitorului”, executată după Tizian pe arcul dintre pronaos şi naos, „Cina cea de taină” din catapeteasmă, „Sfânta Treime” din bolta pronaosului, „Ruga în Grădina Ghetsimani”, „Iisus ducându-şi Crucea spre Golgota”, „Ieremia plângând ruinele Ierusalimului” sunt doar câteva dintre picturile de la Agapia care uimesc prin expresivitatea lor.

Nici o compoziţie nu reuşeşte să pună în evidenţă geniul şi gândirea artistică a lui Nicolae Grigorescu aşa cum o face „Intrarea Mântuitorului în Ierusalim”, o scenă monumentală ce domină peretele sudic al pronaosului.

– are o icoana bizantina a Maicii Domnului Povatuitoarea din sec 16, facatoare de minuni, de o inestimabila valoare

– Grigorescu va ajunge bursier la Paris cu banii obtinuti din pictarea acestei biserici

– Manastirea Agapia veche

– e la un km de Agapia noua

– a fost construita de calugari ca un schit de lemn in sec 14, sub conducerea cuviosului Agapie

– la sfarsitul sec 15 s-au construit o biserica din lemn si cateva chilii

-la sf sec 16 domnitorul petru Rares si Doamna Elena au construit o noua biserica din piatra pe locul celei vechi

– pana in sec 17 a avut o perioada de glorie unde au invatat multi feciori de boieri si de domni

– Aron-Voda a studiat aici

– din cauza terenului instabil manastirea s-a stramutat in vale, aici neramanand decat o sihastrie, un salas al schivnicilor batrani –

– e cunoscuta si ca Agapia din Deal, iar cealalta Agapia din Vale

 

10 răspunsuri

  1. dintre toate manastirile moldovei Agapia mi-a placut cel mai mult 🙂

    si nu pentru arhitectura si nici macar pentru picturile lui Grigorescu, ci pentru casele maicutelor, pentru florile ce le ingropau geamurile (eu am fost vara, in august) si pentru ca am ajuns din greseala in bucataria manastirii…si aromele de acolo le simt si acum 😀

  2. foarte frumos

  3. Ma bucur ca v-a placut 🙂 Eu am ramas fascinata de manastirile moldovenesti, de aici atata informatie cautata, sortata, aranjata; m-a prins o foame de cunoastere …
    Imi pare rau ca nu s-a nimerit sa intru si eu in bucataria manastirii… 🙂

  4. camir,
    tocmai am mancat eu intr-o astfel de bucatarie, marti, cand am vizitat o mirirfica manastire de maici de la valenii de munte. niste bucate atat de gustoase si un vin atat de bun… ce sa mai zic? 🙂

  5. Chiar, am mancat si eu odata la o manastire, in Jacul romanesc, un oras doar cu 8 locuitori, o mancare de fasole pe care n-am putut s-o uit niciodata.
    Nu stiam ca se poate manca la manastire cand mergi s-o vizitezi. 😉

  6. Camir, la Jacul Românesc, exceptând persoanele de la mănăstire al căror număr mai fluctuează, în sat locuiesc permanent mai puţin de 8 oameni. De doi, dintre cei care au prins rădăcini acolo, sunt foarte mândru… sunt părinţii mei 😀

  7. frumos 🙂

  8. NIMIC NU POATE FI MAI FRUMOS ,DAR DUMNEZEU CU SIGURANTA NU VREA CA MAICUTELE SA INTRE IN ALTAR SI SA ISI ETALEZE PACATELE PE CARTOANE LEGATE IN PIEPT.AM FOST DE PASTE ACOLO SI ERA O MAICUTA CARE AVEA SCRIS PACATOASA IMPUTITA ,NU E DECIT PT BANI ASA VREAU SA CRED CA LA ALTELE IMI E FRICA

  9. AM VAZUT O MAICA CU O HIRTIE LEGATA DE GIT PE CARE SCRIA PACATOASA IMPUTITA

  10. dumnezeu vrea simplitate nu averi

Lasă un răspuns

