Din experienta de mama

Nu vreau sa umplu blogul cu lucruri legate de copil- poze, jurnale pas cu pas- asta ar trebui facut intr-un blog special, dar nu am timp pentru asta- vreau doar sa ajut eventuale mame care cauta disperate- ca mine- solutii pentru diverse probleme – cum sa alegi un carucior, un patut, ce lucruri sunt utile, cum sa treci cu bine de diversificare ….Le voi aduna intr-un singur post, actualizat periodic.

Ce mi-a pus mie reale probleme a fost diversificarea

Nu la sucuri a fost problema- am inceput cu o lingurita suc de mar, apoi in ziua a doua o lingurita suc de morcov si treptat le-am amestecat.

Problema a intervenit la mancare. De fapt era foarte simplu- exact ca la suc- incepi cu o leguma si i-o faci piure, un piure cat mai lichid. Intrebarea este cu ce leguma sa incepi, una care sa ii placa,- dovlecelul e cel mai indicat (fara samburi) sau morcovul. Intai o lingurita piure de dovlecel, fiert la aburi sau inabusit, amestecat cu putin lapte formula/matern fiert sau nu. Apoi doua…Apoi adaugi o alta leguma- morcov fiert  sau ardei gras rosu (care e mai dulce) – nu as sugera pastarnac, telina, radacina de patrunjel- au un gust prea aspru, intens. O alta varianta e sa combini dovlecelul cu cartof dulce sau dovleac placintar- daca e sezonul- sunt dulci si au o aroma fina.

Nu te astepta sa manance o ceasca de la inceput- daca mananca de buna voie doua lingurite, e ideal. In timp, va creste cantitatea. A mea mananca o ceasca acum, la 11 luni.

Stai cate o spatamana cu o leguma. In prima dovlecel sau altceva, in a doua -dovlecel cu inca una, cartof dulce – recomand, in a treia dovlecel cu ardei rosu sau cartof dulce cu ardei sau cu o alta leguma- nu combinatii de mai mult de doua, maxim trei. Eventual ii poti da a doua leguma singura si mai tarziu sa o combini cu dovlecel.

In concluzie, doua reguli ( pe langa multele reguli ale diversificarii gasite pe toate site-urile):

Incepe cu o leguma, apoi o combina cu a doua, apoi fa alte combinatii intre ele, cate doua- maxim trei

Nu te astepta sa manance mult- e etapa obisnuirii cu ceva cu totul nou, e o experimentare pentru copil. Diversificare inseamna o obisnuire fooooooarte indelungata cu diversele gusturi si consistente.

Ce ii adaugi nou- sa fie de la cantitati foarte mici, la din ce in ce mai mari- treptat- cuvantul acesta – treptat e foarte important

Pentru mine, cartoful dulce si dovleacul placintar au fost salvatoarele.

Eu le-am combinat cu cartof (acesta trebuie introdus dupa morcov, dovlecel si ardei, cartof dulce).

Diversificarea e bine sa inceapa la 5 luni si, foarte important, trebuie dat totul cu lingurita- de la suc…eventual doar piureul. Eu i-am dat si supa groasa la inceput cu biberonul si am avut de tras sa o obisnuiesc cu lingurita- cu ideea de lingurita, apoi cu ce continea ea.

Ordinea introducerii:

Suc de fructe/legume- mar, morcov, nectarina, para, caisa, piersica – sunt usoare si gustoase

Se combina intre ele, dar e bine sa se inceapa cu cantitati mici adaugarea fructului nou

Sucul se recomanda a fi dat la ora 11, intre mesele de lapte, iar dupa- masa, la 16-17- piure de fructe – la abur, cred eu, se incepe cu un fruct o saptamana, se adauga treptat un al doilea…

Eu nu am facut asa- am dat sucul din luna a 4-a, iar piureul din luna a 5-a- cand e cel mai bine sa aduagi mancarea solida- nici prea devreme, nici prea tarziu

Apoi se introduce – in saptamana a 2-a supa de legume (doar zeama)- se recomanda intai supa de morcovi, apoi sa se adauge treptat alte legume-patrunjel, pastarnac, telina- eu nu le prea recomand, caci sunt aspre- mai bine- dovlecel, cartof dulce- nici ardeiul nu are o aroma prea discreta- oricum se adauga treptat cate putin si restul de legume si vezi la care refuza supa- semn ca gustul celui nou nu ii place, il scoti si revii peste o luna cu el. Mai tarziu (7-8 luni)- broccoli, conopida, spanac, salata.

Apoi in saptamana urmatoare – recomand eu- se da dupa supa si o lingurita-doua de piure de legume- despre care am scris la inceput pentru ca e cel mai important- caci e pasul decisiv catre mancarea solida.

O alta idee- foarte buna, cred, e ca piureul- de fructe sau legume, sa fie la inceput foarte apos, ca si sucul, apoi din ce in ce mai gros- o trecere treptata la consistenta de solid e foarte importanta

Asadar, se incepe cu o leguma/fruct, se adauga treptat, de la cantitati mici un al doilea, se trece treptat la consistenta de solid- cu multa rabdare- caci totul e foarte nou pentru ei.

Apoi se introduce branza de vaci, amestecata cu mar copt la abur sau la cuptor.

Carnea se introduce la 6 luni- dupa parerea mea. Si tot asa, treptat, de la un varf de lingurita, pana la 1-2 lingurite, in piureul de legume sau chiar data singura.

Totul trebuie mixat foarte bine- consistenta sa fie foarte fina, apoi se va trece la consistenta de terci- pe la 8 luni sau in functie de copil…- si tot asa treptat- o lingurita de terci amestecata cu pasta, apoi una jumatate …

Faina de orez e foarte buna- orez trecut prin masina de cafea- cu ea se poate ingrosa treptat supa si se poate amesteca si cu cate o leguma pana la consistenta de piure.

La 6 luni se poate adauga untul, un varf cutit, care va fi de mare ajutor la piureuri. Uleiul de masline se poate adauga de asemenea plus putin lapte sau nu.

La 6 luni – oul fiert, iaurtul facut in casa, smanatana (foarte putina), carnea de vita. La 7 luni ficatelul,la 8 luni cerealele cu gluten (faina, gris), malaiul, pastele mici; la 8 luni- pestele- somon, cod, merluciu, pastrav.Nu am spus de cerealele la cutie- de la Netle, Milupa- eu le-am introdus la 4 luni , de la Nestle, si i-au placut foarte mult- in biberon, seara inainte de culcare.

Aceste varste ale introducerii uneia sau alteia sunt orientative- se pot introduce si mai tarziu. Eu, de exemplu nu i-am introdus nici la 11 luni vita, desi ar trebui caci contine mult fier – a carui lipsa e o problema pentru bebe- fierul trebuie luat din carne, ou, ficat, dar si din legume, cereale.

Vitamina C de asemenea trebuie asimilata – din fructe, zeama de lamaie, legume fierte la abur- ea ajuta fixarea fierului si ii creste pofta de mancare.

Eu am avut probleme cu gustarile – nu ii plac fructele cu biscuiti- asa ca i-am dat branza de vaci cu fructe la abur; faina de orez cu lapte si  banana, fulgi de ovaz cu lapte si fructe la abur cu sau fara un fruct crud strecurat.

Voi posta si cateva retete care au avut succes la mine.

Pe parcursul saptamanii trebuie sa manace de 2-3 ori carne, de 2 ori ou, o data ficat,  de doua ori peste.

Trebuie sa spun ca am avut probleme cu iaurtul si smanatana, care nu i-au placut- doar iaurtul de la Nestle era acceptat cat de cat.

O alta idee- daca copilul e mofturos, ca al meu, trebuie sa ii dai putin, dar concentrat- in doua lingurite sa ii dai si ou, si legume sau si carne, si legume….

Inca un lucru foarte important- eu am cautat pe net si am copiat sute de retete, dar de fapt, se incepe cu una- doua legume care ii plac, la care adaugi treptat cate una noua, nu mai mult de 3-4 in total. Retetele prea multe iti ucid instinctul, creativitatea- trebuie sa te gandesti bine cum sa combini legumele ca sa iasa un piure gustos si hranitor.

Lasă un comentariu