Un pictor rus interesant ce l-a influentat pe Paul Klee
Picturile lui sunt atat de explozive, de vii, de colorate, de superbe, incat imi vine sa ii postez toate tablourile…dar nu am timp!
Date mai interesante despre el de pe wiki:
– s-a nascut la Moscova in 1866, intr-o familie de burghezi bogati si moderni
– studiaza pianul si violoncelul, apoi desenul, face Facultatea de Drept, e profesor universitar, pentru ca apoi sa ia decizia de a ramane pictor
– studiaza pictura la Munchen; va fi primit la Academia de Arta, dar e dezgustat de arta academica si o paraseste, infiintand in 1921 grupul „Phalanx”, ce se opune academismului si ia apararea curentelor novatoare
– grupul isi infiinteaza propria scoala, iar Kandinski se va indragosti de o eleva a sa, dupa ce se casatorise cu o verisoara sa
– in 1909 infiinteaza Neue Kunstlervereinigung (Noua Societate Artistică, organizand expozitii in care apar lucrarile lui Picasso, Braque, Derain- ce vor declansa un mare scandal
– impreuna cu Franz Marc fondeaza un nou grup in 1911 – Der Blaue Reiter- Calaretul albastru
– izbucnind primul razboi mondial paraseste Munchenul din cauza ca e cetatean rus; se intoarce la Moscova unde se casatoreste cu Nina Nikolaievna Andreevska si va infiinta Academia de Ştiinţă şi Artă; dar conceptiile lui sunt foarte criticate, astfel ca in 1921 pleaca la Berlin cu sotia si nu se va mai intoarce niciodata in Rusia
– devine profesor la o facultate din Weimar, dar in 1933 paraseste Germania, stabilindu-se la Paris, apoi la Neuilly-sur-Seine, unde va muri in 1944
– Prima lucrare reprezentativa este „Muntele albastru nr 84”
– la inceputul lui 1910 a creat expresionismul abstract cu picturi non-figurative, in care se pune accentul pe relatia dintre culori si forma
– de copil era fascinat neobisnuit de mult de culoare; mai tarziu a devenit interesat de simbolistica si aspectele psihice ale culorii;
– in urma unei calatorii in N Moscovei, la Vologda, a fost impresionat de coloristica regiunii – casele, bisericile; in lucrarile sale se va vedea folosirea culorilor stralucitoare pe un fond intunecat – ca efect al studiului artei populare rusesti
– mai tarziu va declara ca maniera de a picta este ca cea de a crea muzica: „Color is the keyboard, the eyes are the harmonies, the soul is the piano with many strings. The artist is the hand that plays, touching one key or another, to cause vibrations in the soul.”
– in perioada Munchen va fi influentat de Monet, de Lohengrin al lui Wagner, care impinsese la limita lirismul, de teosoful Blavatsky ( conform teosofiei, creatia este o progresie geometrica pornind de la un singur punct)
– a si scris doua carti de teorie cu baze teosofice – Concerning the Spiritual In Art (1910) and Point and Line to Plane (1926)
– in perioada der Blaue Reiter -1911-1914 – creeaza compozitii vaste, in culori foarte expresive
– influenta muzicii va fi covarsitoare in crearea unei arte abstracte, caci ea nu copiaza exteriorul, ci reda doar liniile pure ale sentimentelor inner feelings( el isi va numi operele cu termeni din muzica – improvizatii, compozitii)
– perioada Bauhaus – 1922-1933 – preda teoria culorii cu noile elemente ale psihologiei formei- va scrie si o carte – Point and Line to Plane in 1926; elementele geometrice vor avea o importanta si mai mare in lucrarile lui
– in 1923 va face parte din grupul Blue Four – cu Klee, Feininger si Jawlensky si vor face lecturi si expozeuri in America
– perioada Paris – 1934-1944- moda de aici era impresionismul si cubismul, nu pictura abstracta, astfel ca el era destul de izolat; acum apar in creatiile lui formele biomorfice, sugerand organisme microscopice; e o perioada a sintezelor descoperirilor sale anterioare; acum creeaza doua mari picturi – Compozitiile IX si X
Picturile lui:
perioada de pana la der blaue reiter – pana in 1911
1904 beach-baskets-in-holland
couple-riding-1906
volga-song-1906
picture-with-archer- 1909
perioada der blaue reiter – 1911 -1914
Blue_Rider 1903
boat-trip-1910
-improvisation-28-second-1912
Composition VII, 1913
lady-in-moscow-1912
perioada urmatoare – pana la bauhaus – 1922
in gray 1919
red-spot-ii-1921
perioada bauhaus – 1922-1932
in the black square – 1923
yellow red blue – 1925
1928the-great-gate-of-kiev
in-blue-1925
swinging-1925
fixed-flight-1932
perioada sintezelor – 1934-1944
1939_composition-X
around-the-circle-1940
pentru mai multe picturi – aici–
Filed under: picturi |
Eu am in general o problema cu arta moderna, dar pe Kandinsky l-am „inghitit” intr-o oarecare masura. Ba chiar mai mult, unele dintre picturile lui imi chiar plac. Multumesc pentru galeria ce ai postat-o. Unele dintre tablouri nu le bagasem in seama inainte.
Cu placere 🙂 ; si eu am o problema cu arta moderna 🙂 Kandinski, cred, a devenit clasic
Mă bucur să îl revăd pe Kandinsky, cel care obişnuia să spună că galbenul, „culoarea vie’ii”, a pătruns cu adevărat în pictură odată cu van Gogh. A fost şi un bun teoretician al artei moderne.
Tedi, ne poti propune un pictor modern ale carui tablouri sunt mai greu de „digerat”, dar sunt valoroase?
Sigur că da. Dacă vrei pe cineva care să semene cu Kandinsky, aceia sunt August Macke şi Franz Marc. Acum, şi alţii, diferiţi, dar la fel de valoroşi: James Ensor, E. Munch, Frida Kahlo, Willem DeKooning, Juan Gris, Amedeo Modigliani, Juan Miro, Hundertwasser, O. Kokoshka, Ernst Kirschner, Egon Schiele, Gustav Klimt…
A, am uitat de Max Ernst…
multumesc…am o lista de studiat 🙂 stiam doar de Munch, Khalo, Modigliani, Miro, Kokoshka, Klimt si Ernst…asa ca o sa incep cu cei mai putin cunoscuti 🙂
Se pare ca ai omis un lucru important din biografia lui (eu il consider important). Inainte de a se dedica picturii, Kandinsky a studiat Dreptul si Economia, iar la terminarea studiilor i s-a oferit un post de profesor la catedra de Drep Roman.
Cred ca tocmai datorita acestor doua discipline, ambele bazate pe ordine si rigoare, i s-a ascutit spiritul ‘abstractionist …
Intr-adevar, nu mi s-a parut prea important, dar completarea ta e bine-venita