Voronet (2) – pictura

Pictura exterioara a manastirii Voronet se datoreaza aceluiasi Grigorie Rosca, Mitropolitul Moldovei.

– Manastirea Voronet este socotita „Capela Sixtina a Orientului” pentru marea fresca de pe fatada de vest, „Judecata de apoi”

– Rezultatul a fost exceptional: „Judecata de Apoi” ocupa tot peretele de apus intr-o uriasa compozitie pe cinci registre, unica in arta orientului crestin.

– Specialistii o considera prin amploare, stiinta efectului decorativ si stralucirea policromiei, superioara compozitiilor de la Athos si celor de la Camposato (Pisa), demna de a fi alaturata Capelei Sixtine din Roma, mozaicurilor geamiei Khrie (Istambul), imaginilor de la San Marco (Venetia), din Siena, Assisi, Orvieto.

– Originalitatea artistului consta in curajul sau de a introduce in scena instrumente muzicale moldovenesti (bucium, cobza), peisaj local, stergare, vesminte populare.

– pentru a se obtine celebrul albastru, unic in lume, a fost folosit iazuritul, de provenienta asiatica, mineral caruia i se mai spune si lapis- lazuli; el a fost folosit impreuna cu alte ingrediente iar proportia nu se stie

– culoarea are curioasa proprietate de a-si adapta nuanta in functie de gradul de umiditate din atmosfera

Fatada de vest, cu impresionanta scena a Judecatii de Apoi, este alcatuita compozitional pe patru registre.

In partea superioara se afla Dumnezeu Tatal,

registrul al doilea cuprinde scena Deisis (Iisus incadrat de Fecioara Maria si de Sf Ioan botezatorul) incadrata de apostoli asezati pe scaune. De la picioarele Mintuitorului porneste un riu de foc in care pacatosii isi afla chinurile.

Cel de-al treilea registru este Etimasia Sfintului Duh simbolizat in forma unui porumbel, Sfinta Evanghelie:   

 Tronul Etimasiei:

spre nord un grup de credinciosi calauziti de Sfintul Apostol Pavel:

In registrul al patrulea, la mijloc, apare cumpana care cintareste faptele bune si pe cele rele, lupta dintre ingeri si demoni pentru suflete; in zona de nord raiul, iar in cea de sud iadul.

raiul, in stanga

iadul, in dreapta

Peretele de sud este ocupat de Arborele lui Ieseu (Genealogia lui Iisus) si filosofi antici, portrete socotite capodopere.

 

 – principala absida are reprezentate cele mai inalte ranguri monahale, ingeri, serafimi, sfinti

absida de sud

Latura nordica este in mare parte deteriorata din cauza intemperiilor

In stanga usii de la intrare de pe peretele sudic este zugravit chipul  Sf. Cuvios Daniil Sihastrul.

Deasupra usii strajuieste Icoana „Deisis”. Iisus Hristos,  in dreapta si in stanga Sa, Maica Domnului si Sf. Ioan Botezatorul.

 

 Langa Daniil Sihastrul e reprezentat calare Sfantul Gheorghe: 

 iar pe primele randuri ale acestui ansamblu de pictura, sus, „Acatistul Sf. Nicolae” si mai jos, „Acatistul Sf. Ioan cel Nou de la Suceava”.

Pe fatada nordica sunt scene cu Adam si Eva si din viata Maicii Domnului

 

Pictura interioara

Pictura interioara a bisericii dateaza in cea mai mare parte din timpul lui Stefan cel Mare.

– impresionanta este bolta

 

 

Printre aceste picturi de interior atrag atentia mai ales: ” Cina cea de taina”, „Impartasirea apostolilor”, „Spalarea picioarelor”,(in altar), „ciclul patimilor”

 

 

 

 

– in naos e tabloul votiv al lui Stefan cel Mare impreuna cu Doamna Maria- Voichita si Bogdan mostenitorul si prin mijlocirea Sf mucenic Gheorghe inchina manastirea construita lui Iisus

 

 

 

Valoroasa artistic este catapeteasma din lemn de tisa, aurit, usile imparatesti fiind o adevarata capodopera de sculptura in lemn.

Desi mie imi place foarte mult Sucevita si ea e considerata si de specialisti valoroasa in ansamblul sau, caci e un complex manastiresc deosebit, caruia i s-a pastrat pictura de pe toti peretii exteriori, este bine intarita, este o constructie complexa, admir si Moldovita pentru complexitatea arhitecturii si frumusetea picturilor, dar e de remarcat si perfectiunea culorilor si a detaliilor de la Voronet si ampla fresca dinspre vest.

 

 

 

Un răspuns

Lasă un comentariu